מדיטציה לחיים – להביא כלים מדיטטביים לחיי היום יום, לנטייה להתמכרות, לרגיעה ולשינוי התדר לפני/אחרי פעילות גופנית או לימודית, להעצמת היצירתיות, ועוד…

ד"ר רוברט אלווד

מתוך ספרו "למצוא את השקט הפנימי". המחבר הוא חבר באגודה התאוסופית בארה"ב, מרצה וסופר שחיבר למעלה מ 20 ספרים

 

…נתייחס עתה לשימוש במדיטציה לשם פתרון בעיות מוגדרות. נניח שאתה נתון להתמכרות, כמו עישון, שתייה או סמים "קלים", ואתה יודע שעליך לשלוט בה או לסלקה מחייך לחלוטין. ההתמכרות מזיקה לבריאותך בכוח או בפועל, ועשויה להשפיע על יכולת הריכוז או הזיכרון שלך. היא עשויה להשפיע לרעה על העבודה שלך,  ולגרום לך להזדקק לכסף בכל מחיר כדי לשמר את ההתמכרות. אתה מעביר את חייך בניסיונות להפסיק את ההרגלים השליליים, או שאתה כל העת חרד ומוטרד אם החומר שאתה מכור אליו אינו בהישג ידך.

אין זה קל לשבור הרגל מושרש שכזה. אנחנו יכולים לחשוב על אינספור נימוקים והסברים. אנחנו יכולים להתנחם בכך שיש אנשים שמצבם גרוע משלנו בגלל שימוש בטבק, באלכוהול, או בסמים, כדי להשלות את עצמנו שאנו נוהגים באחריות. אנחנו יכולים לומר לעצמנו, שהמאמץ להפסיק יגרום לנו יותר נזק. אבל, בסופו של דבר,  גם אם יזהירו אותך רופאיך, או אנשים שאתה יקר לליבם, רק אתה לבדך יכול להודות בכך שיש לך בעיה. ואם אכן, לאחר הערכה יסודית וכנה, תחליט שיש לך בעיה אמתית ושאתה רוצה לעשות שינוי – המדיטציה יכולה לבוא לעזרתך.

קודם כל היא יכולה לעזור לך להיות מודע לבעיה. המודעות-העצמית שתתפתח בעזרת ההתבוננות-העצמית, שכבר דיברנו עליה בהקשר למחשבות משוטטות ולכאב, תעזור לך להיות בעל  הבחנה טובה יותר לגבי האופן בו פועל המיינד שלך, במה הוא מותנה, ומתי אינו צלול. הערנות, הסובלנות והשמחה הטבעית שבמדיטציה ישפיעו גם על חיי היומיום, ותהיה מודע מאד, מתי  אתה חסר אותם ואתה נזקק למשהו אחר במקומם. אם ניסית אי-פעם למדוט בעודך שתוי או מסומם, תדע למה אני מתכוון – אתה עשוי לחוות סוג מעורפל של שלווה או אפילו קהות חושים מתנודדת, אבל זה אינו דומה כלל לשמחה הערנית והבהירה של מדיטציה אמתית, ואתה תרגיש בהבדל. כך תדע גם להבדיל בין התרוממות-הנפש המלאכותית של ראיית דברים תחת השפעה של חומרים ממכרים, לבין התרוממות הרוח הטבעית שמושגת בשל ראייתם הדברים בדיוק כפי שהם, בכל הדקויות של ההוויה והצבע שאתה מרגיש כשאתה מביט בעולם סביבך לאחר מדיטציה טובה.

מדיטציה תעזור לך, אם כך, להיות מודע לבעיה ולטפל בכך שהיא תעזור לך להבין שהמיינד בטבעו האמתי יכול לפעול באופן הטוב ביותר עבורך, מבלי להזדקק לאף אחת מהמשענות האלה. רוב האנשים שמודטים ברצינות אינם משתמשים בסמים, ולמרות זאת אין הם בדרך כלל הם שופטים בחומרה, או יוצאים כנגד משתמשים כבדים, אפילו כשהם חרדים לבריאותם. רוח המדיטציה דוגלת בגישה של מתינות, של אי-היצמדות, ושל רגישות שאינה מאפיינת בדרך כלל אנשים שמתמכרים. היא מפתחת מיינד שפשוט אינו זקוק להתמכרויות. מודטים מדווחים, שכשהם באמת מתקדמים במדיטציה התשוקה לדברים כאלה פשוט נמוגה, והם נגמלים מהרגלים כמו עישון, שתיית אלכוהול או שימוש בסמים, מבלי לעבור משבר גדול.

לעיתים, כמובן, אין זה כל כך פשוט, בעיקר אם ההרגל מושרש עמוק, או מותנה בלחץ חברתי חזק. במקרים מסוימים המדיטציה לבדה לא תספיק, ועל האדם לחפש עזרה מקצועית חיצונית, וזה מומלץ, גם במקרה כזה המדיטציה תתמוך בכל תכנית שהאדם ייקח על עצמו. אבל יש לזכור כי בכל זאת ישנה גם אפשרות שבמקרים מסוימים ניתן להשתמש במדיטציה ישירות כנגד ההרגל.

קבע את זמן המדיטציה שלך ממש לזמן שבו אתה בדרך כלל נכנע לתשוקה, כשאתה "ממש נזקק" לעישון, או למשקה,  ובדרך כלל גם עושה זאת, אפילו פעמים אחדות ביום. בזמן המדיטציה, השתמש בתמיכות חיוביות מאוד, חזותיות או שמיעתיות, כדי לשמור שהמיינד יהיה מאד ממוקד, והמשך למדוט גם זמן רב אחרי שהתשוקה כבר נחלשה. אם אתה יכול לעשות זאת בכל פעם שהתשוקות הללו גואות, תוכל לשמור על עצמך להיות בסדר רוב הזמן. אם הן חוזרות, התחל למדוט שוב. אפילו במצבים שאתה מוקף באנשים. במקרים כאלה מדוט בחשאי, ולמד לסרב לפיתויים בנימוס.

ועוד רעיון – כשאתה מודט, התמקד חזותית בחפץ שמייצג תבנית נעלה וטהורה של טבעו היסודי של אותו הרגל, שעליו אתה מנסה להתגבר: להבת-נר כנגד הרגל העישון, קערה או כוס של מים נקיים וצלולים כנגד תשוקה לאלכוהול, כלומר, משהו שמזכיר את הסמים שאתה נזקק להם. (הנר הוא נושא שכיח להתמקדות וישנה דת קוריאנית שמאמיניה מציבים קערה של מים צלולים על המזבחים שלהם כסמל לטוהר הראשוני של השמים והנשמה האנושית.) תן לצורה השקטה והטהורה הזאת לבוא במקום הדימויים החושיים המוליכים להתמכרויות בלתי-רצויות., מפני שכל התשוקות הן למעשה בראש ובראשונה תשוקה של המיינד לדימויים שנוצרים על-ידי הרגל או עקב גירוי חיצוני, הן מופעלות למעשה רק לאחר שהתעוררה התדמית שנוצרה במיינד. שבור את הדפוס המנטלי הזה בעזרת דימוי חלופי, ושרשרת ההרגל תתחיל להתפורר.

אולם, עישון שתייה וסמים אינם ההרגלים היחידים שהופכים לתלות. גם אכילת-יתר, התמכרות למתוקים, שתייה מופרזת של משקאות קלים, קפה ותה גם הם עשויים להפוך להרגלי תלות שיגרמו לבעיות בריאות ויפגעו באיכות החיים. גם כנגד כל אלה אפשר לנקוט באותו סוג של מתקפת נגד דו- שלבית שהצעתי כנגד הקודמים; והם איזון כללי של המצב המנטלי, ומדיטציות מיוחדות שיעזרו בתקופות קשות.

המדיטציה יכולה להועיל מאד גם אם נשלב אותה בתחומים אחרים של חיינו. מדיטציה ותרגול גופני הולמים מאד אחד את השני. פעילויות כמו התעמלות, ריצה, שחייה, משחקי כדור ואפילו עבודות הבית או הגינה יכולים לשמש הקדמה טובה, או סיום טוב למדיטציה. מסיבה זו אולי, מסדרי-נזירוּת שמרניים מאזנים בדרך-כלל את המדיטציות בעבודת-כפיים. כשאתה מודט לאחר תרגול גופני מאומץ קרוב לוודאי שתמצא, שבזמן שהגוף והמיינד זקוקים לפסק זמן כדי להירגע מהפעילות הנמרצת, תוכל לחוות זאת מצוין דווקא במדיטציה שתעניק לך התרגעות טבעית עמוקה שהיא בסיס מצוין להתמקדות מדיטטיבית. ולחלופין, כשאתה מודט תחילה ולאחר מכן קם לתרגול גופני, סביר להניח שהשקט והבהירות הרוחנית של המדיטציה יאפשרו לך לעבור לפעילות הגופנית ביתר התלהבות, ואולי אפילו. תמצא את עצמך מדלג בשמחה מקודשת, שהיא למעשה המשכה של המדיטציה יותר מאשר סיומה. הפעילות עצמה, הריצה, השחייה, וכו' לפני המדיטציה יהוו מוקד דומה בדיוק לזה שגורם לך או הנר, או התנוחה השקטה, במדיטציה רגילה.

נסה להמשיך בדרך זו. שמור שהמיינד שלך יהיה ממוקד ב"כאן ועכשיו" ובמה שהגוף עושה. אם נהנית מהתנסות טובה במדיטציה בישיבה, זכור גם אותה. אם אתה משתמש במנטרה חרישית או בפזמון בזמן המדיטציה, תן לו להמשיך ולהדהד גם בזמן שאתה עוסק בפעילות פיסית. אם אתה עושה עבודת קואן, המשך בה.

זכור את חשיבותה של נשימה עמוקה ואיטית לרגיעה המדיטטיבית, והתמד בה לאורך התרגול הגופני. כדי להשיג תוצאות טובות במדיטציה, על התרגול הגופני, או העבודה להיות מסוג יציב, מתמשך אך לא מאמֵץ מדי, כזה שהוא יאפשר נשימה עמוקה וקבועה מבלי לגרום לקוצר-נשימה, וללא מתח כמו ריצה קלה ולא מרוץ, ניכוש הגינה או עבודת סבלות.

התנוחות היוגיות הן, רק אחת הצורות המסורתיות לתרגול המדיטציה. בהודו האַסָנות (התנוחות) השליטה בנשימה (הפראניאמה) או באנרגיית-החיים (הפראנה,), משמשות להסחת תשומת הלב מהחוץ לפני המדיטציה העמוקה. תנוחות יוגיות ונשימות משפיעות מאד על מתח השרירים, כשהאדם מתרגל תנוחה קשה, מחזיק בה מעמד בתשומת-לב דוממת, ואז מרפה. זה מכוון את הגוף ומכין את המיינד למדיטציה. היוגה אכן יכולה להיות דרך-המלך לבריאות והעמקה רוחנית.

אי אפשר לתת כאן הוראות מפורטות כיצד לתרגל יוגה. אם אתה מעונין להתנסות במסורת זו, תמצא שפע של ספרים בנושא. כדאי מאד ללמוד יוגה אצל מדריך מוסמך. קשה להבין מהו התרגול הנכון של היוגה מבלי לצפות בהדגמה ומבלי שמתנסים בו תחת השגחה אישית.  הקסם האישי וכושר המנהיגות של מורה-יוגה טוב, יחד עם והאווירה המרגיעה והתומכת של הקבוצה הם נכסים, שקשה להשיגם בדרך אחרת.

בנוסף לשיטות התרגול המסורתיות של היוגה, ישנן פעילויות נוספות שמתאימות למדיטציה. כמו, מוסיקה, משחקים ולימוד. גם כאן המדיטציה יכולה להיערך לפני או אחרי הפעילות . ההשפעה תהיה שונה בהתאם לסוג הפעילות. מדיטציה לפני תרגול נגינה, או שירה, בין אם זה לצורך אימון, להנאה או להופעה, תפחית את המתח ותעזור לפתוח מקורות פנימיים של יצירתיות, ותפישה אינטואיטיבית, החשובים כל-כך לביצוע טוב. היא יכולה גם לעזור למיינד לטהר את עצמו ולהתמקד, כך שיהיה מודע רק למה שהוא עושה עכשיו, ויהיה מוכן להקדיש את כל תשומת-הלב לנגינה.

מדיטציה לפני משחק, כמו כדורסל או שחמט, לטורניר או סתם להנאה, יכולה להביא תועלת דומה. גם כאן, היא תעזור להפחית את המתח ולמקד את תשומת-הלב ואת היכולת להבחנה אינטואיטיבית מהירה מה צריך להיות הצעד הבא. זה גם יגביר את ההנאה מהמשחק. גם כאן, כמו בתרגול גופני, עליך לקום מן המדיטציה ברוח של להט ורצון לצאת ולשחק, ליהנות מעצם המשחק, ואפילו לנצח!. זה אמור לתת לך את הקצב הפנימי המיוחד והאיזון, שעושים אותך ואת המשחק לאחד, וגורמים לך לדעת מה לעשות בכל מצב, אפילו כשאין זמן לחשוב.

לעומת זאת כשאתה לומד, יש לך זמן לחשוב. אם אתה סטודנט, ועליך להכין עבודות ולהתכונן לבחינות. וזאת תוך-כדי עבודה או ניהול עסק, או אם אולי אתה למשל, לומד בעצמך שפה זרה או תכנות מחשבים. נסה למדוט, ולו רק למספר דקות, לפני שאתה מתחיל ללמוד.

כשאתה מודט לאחר שאתה עוסק בדברים כמו מוסיקה, משחקים או לימודים, המדיטציה אם תתורגל כסיום, תעזור לשמר את תמצית ההתנסות. לאחר עיסוק במוסיקה, למשל המדיטציה תעזור לך לנצל את התרוממות הרוח, או הרגיעה ותשאיר אותך מאוחד אתה באופן משמעותי. לאחר משחק היא תרגיע אותך מהריגושים של המשחק, ותעזור לך לקבל ברוגע את הניצחון או ההפסד, כשאתה עדיין משמר את תחושת השמחה וכשאתה עובר מנמרצות למנוחה מרעננת. לאחר למידה, תמצא שמדיטציה תעזור לך לגבש במיינד שלך את נקודות-המפתח של החומר הנלמד, כך, שיובנו ויישמרו היטב.

עברית: ענת כהן

מייל לתגובות וליצירת קשר

theosophyisrael@013net.ne

קישור לפרטים על סדנת המדיטציה – להיות רגוע, חיוני, יצירתי וחיובי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

*


תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>